Forrige side
   


Som tidligere nævnt begynder der i 1957 at ske noget "rod" med udseendet af bøgerne, der gør, at jeg personligt nok vil betragte nogen af disse som "udgave 2 1/2".

Forside fra bog nr. II fra 1957 - med NYT layout!' På de to eksemplarer af Cardby V - I dødens hus og Cardby VIII - Halvvejs til helvede, som jeg har fra 1957, er der ingen ændringer fra det "klassiske" design (bortset fra at der er tilføjet nummeret i serien på ryggen; se nedenfor). Men på et par andre titler, jeg har: Cardby II - Cardby og søn og Cardby III - Død over cardby - er forside-designet ændret radikalt! som det ses her til højre. Væk er de stemningsfulde gamle tegninger af Peter Holm, og alle bøgerne har nu fået et design, der minder mere om det tidligere design fra Cardby XV til XVIII, blot mere "moderni-seret" med - helt - ny typografi og et større billede af bobby'en,
nu i sort/hvid.

Ligesom der både indenfor og mellem første- og anden-udgaven skete ændringer i forside-designet, har der også været variationer i ryg-designet. Billedet nedenfor illustrerer de forskellige ryg-designs fra 1937 til 1959, jeg indtil nu har set.
Første bog er fra første-
Rygge fra 1937 til 1959' udgaven fra 1937 og viser det essentielle ryg-design, der skulle vise sig at blive brugt i mere end 20 år med det karakteristiske "laksegl": En Cardby Bog. Som det ses, er bogen ret tyk, da der er trykt på en ret svær papir-kvalitet i forhold til (de fleste bøger i) den senere anden-udgave. Forsiden af bog nummer to - fra 1946 - er vist på forrige side, og (også) ryggen er så afvigende fra de første 14 bøger i første-udgaven, at jeg fristes til at betegne den som hørende til "udgave 1 1/2".

De to næste bøger er fra (anden-udgaven fra) henh. 1950 og 1955. Som det ses er ryg-designet næs-ten ens: eneste forskel er en streg mellem forfatter-
navn og titel.

De følgende to bøger er begge fra 1957, og ryggen på I dødens hus har samme design som bøgerne fra 1950 og 1955, blot er der tilføjet nummeret i serien. Men selvom ryggen af Cardby og søn ikke er ændret ligeså radikalt som forsiden (se billedet øverst), er skrift-

 
Næste side